Υπήρχε
όμως και μια άλλη Σποδιανιώτισσα νοικοκυρά που δεν έδινε και τόση μεγάλη
σημασία ότι «η καθαριότητα είναι μισή αρχοντιά».
Παρείχε όμως τη βασική καθαριότητα
στο σπίτι της (χωρίς όμως την αρχοντιά) διότι περνούσε το περισσότερο καιρό με
το σύζυγο στα κτήματα τους και στο κοπάδι των αιγοπροβάτων και επέστρεφε το
βράδυ κουρασμένη και ταλαιπωρημένη στο
σπίτι να ετοιμάσει στα γρήγορα φαγητό, να φροντίσει όσο μπορούσε, με το
καλύτερο τρόπο τα παιδιά και τους μεγαλύτερους αν υπήρχαν, να πλύνει στα
πρόχειρα κάποια ρούχα στη σκάφη, να τα βάλλει κοντά στη φωτιά στο τζάκι να στεγνώσουν
ή να ζυμώσει ψωμί και να το ψήσει στη τσερέπα (γάστρα) κυρίως το χειμώνα με τα
πολλά χιόνια, τους πάγους το τσουχτερό κρύο και τις ασταμάτητες ραγδαίες βροχές.
Η φτώχια και για πολλούς η ανέχεια και τα λιγοστά εισοδήματα ανάγκαζε τους
στυλοβάτες της οικογένειας να παραμένουν όλη τη μέρα στα χωράφια και να
ασχολούνται με τη καλλιέργεια του εδάφους δηλαδή το όργωμα και το σπαρτό του
χωραφιού με δημητριακά, στάρι αραποσίτι φασόλια ρεβίθια, το πότισμα, το
σκάλισμα, το βοτάνισμα ή τη συγκομιδή των καρπών, τη φροντίδα του κήπου και της
αμπέλου, κατά εποχές, σκάψιμο κλάδεμα ράντισμα και πολλές άλλες ασχολίες με τα
ζώα, την επεξεργασία του γάλακτος, τη τυροκομική και άλλων παρασκευασμάτων
γάλακτος για να γεμίσουν την αποθήκη του σπιτιού τους με όλα τα αγαθά που
απλόχερα η μητέρα γη τους παρέχει, ώστε να
καλύπτουν τις βασικές διατροφικές τους ανάγκες κατά τη περίοδο του
χειμώνα με αραποσίτι στάρι κρασί τσίπουρο ούζο σταφίδες αμύγδαλα καρύδια φακές φασόλια ρεβίθια κρεμμύδια σκόρδα
γλυκοκολόκυθα ξηρά κυδώνια ξηρά σύκα ξηρά
αχλάδια μανεστρικά (χυλοπίτες λαζάνια) τυρί τραχανά φουρμαέλες μυζήθρες ελιές λάδι μέλι παστό κρέας και λίπος από τα
χοιρινά.
Και όταν στην οικογένεια δεν υπήρχαν
πρεσβύτεροι γονείς για να φροντίσουν τα παιδιά, θα φορτώσει στο γαϊδουράκι της
δυο μισογεμάτα σακιά γέννημα (δυο πλευρά δηλαδή) στάρι ή αραποσίτι, θα βάλλει
το μικρότερο παιδί από τα τρία παιδιά της καβάλα στο γαϊδουράκι ανάμεσα στα δυο
σακιά με το γέννημα (μισογόμι δηλαδή), το μεγαλύτερο καβάλα στα καπούλια του
ζώου και το μωρό στη πλάτη της με τη νάκα και θα πάει στους μύλους δυο ώρες με
τα πόδια για να αλέσει το γέννημα και να γυρίσει αργότερα στο σπίτι της να ζυμώσει και να ψήσει ψωμί.
Και
όταν ο καιρός το επιτρέπει, μια άλλη μέρα θα πάρει τα παιδιά και τη ρόκα της
και θα πάει στο χωράφι να φυλάξει για λίγες
ώρες τα πρόβατα και τα άλλα «χοντρά ζώα» γιατί ο σύζυγος θα πάρει τα
γίδια και θα ανοιχτεί στο δάσος για βοσκή και να κόψει χοντρά ξύλα για το
χειμώνα, να τα φορτώσει στο ζώο τους και να τα μεταφέρει το βράδυ στο χωριό να
τα αποθηκεύσει στην αυλή του σπιτιού τους σε ένα μεγάλο σωρό για να έχει το
σπίτι θέρμανση τους τρεις ή και τέσσερις μήνες του χειμώνα.
Υπάρχουν πολλές λεπτομέρειες
στην υφαντική διαδικασία που κατέχουν μόνο οι ταλαντούχες υφάντρες στο χωριό.
Σε
άλλη ευκαιρία με το κορσεδάκι (ειδικό βελονάκι) θα πλέξει πετσετάκια για το
δίσκο του καφέ, δαντέλλες το μαντιλό της και πολλά άλλα χειροτεχνήματα.
Στα γιορτάσια θα ετοιμάσει τα γλυκά της κουραμπιέδες.παντεσπάνι τηγανίτες καρυδόπιτες, τυρόπιτες, κουλούρια, για τους επισκέπτες στο σπίτι της.
Είναι απορίας άξιον πως μια γυναίκα του χωριού χωρίς γραμματικές γνώσεις έχει αυτές και πολλές άλλες ικανότητες που μια μάνα νοικοκυρά μιας άλλης εποχής θα στέκεται απέναντί της με σεβασμό και δέος και αυτό διότι δεν υπήρχε άλλος τρόπος σ’ αυτή τη μάνα νοικοκυρά να βιώνει τη ζωή της και τη ζωή της οικογένειάς της παρά μόνο με τη αξιοποίηση της φαντασίας της και την εργατικότητά της.
Πολλά από αυτά τα παιδιά έγιναν μεγάλοι επιστήμονες, οι
καλύτεροι τεχνίτες, σωστοί και υπεύθυνοι επαγγελματίες και με αξιοπρέπεια κουβάλησαν
τη μάνα στη καρδιά τους όλη τους τη ζωή και την τίμησαν. Τρανταχτό παράδειγμα
είναι η γέννηση του πατέρα μου στο δάσος κοντά στον Άγιο Κωνσταντίνο στο Πάρσεβο. Η γιαγιά η
Διαμάντω βρίσκεται στο δάσος και μαζεύει ξύλα για τη φωτιά, γεννάει το μωρό της
έκοψε μόνη της τον ομφάλιο λώρο, το αφαλόδεσε το δίπλωσε στη ποδιά της,
φορτώθηκε τα ξύλα στη πλάτη της και επέστρεψε με το μωρό αβοήθητη στη καλύβα
δίπλα στο μαντρί με τα ζώα».
Ποιος λογικός άνθρωπος, λοιπόν, θα μπορούσε να
αμφισβητήσει και να φερθεί βάναυσα σ’ αυτό το αριστούργημα της φύσης, την
ακούραστη εργάτρια, τη γυναίκα μάνα, νοικοκυρά, σύζυγο, σύντροφο;
Ίσως
κάποιος αναρωτηθεί γιατί αναλάμβανε η γυναίκα μάνα νοικοκυρά τόσες πολλές
δραστηριότητες στο σπίτι της; Δεν υπήρχε άλλος τρόπος να ζήσει την οικογένειά
της; Δυστυχώς όχι! Η ζωή στο χωριό είναι πάντα δύσκολη διότι όλα τα εφόδια
συντήρησης των ανθρώπων προέρχονται από την καλλιέργεια και αξιοποίηση της
μάνας γης δηλαδή το χωράφι, το αμπέλι, το κήπο, τα ζώα. Για όλα αυτά απαιτείται
μεγάλη ταλαιπωρία κόπος και γνώση. Και
οι δυο σύζυγοι δούλευαν σκληρά για να μεγαλώσουν τα παιδιά τους. να τα
μορφώσουν, να τα βοηθήσουν να γίνουν καταξιωμένα άτομα στη κοινωνία και να
μπορούν κάποια μέρα να στήσουν τη δική τους οικογένεια να αντιμετωπίσουν τη ζωή
επάξια και με θάρρος και όταν τα παραγόμενα προϊόντα από τα χωράφια δεν
επαρκούν να καλύψουν τις διατροφικές ανάγκες της οικογένειας, τότε το λόγο
έχουν τα αμνοερίφια και το γάλα από το κοπάδι.
Ο ζωέμπορος έρχεται στο μαντρί και
αγοράζει μερικά αρνιά ή κατσίκια και ο τυροκόμος έμπορας (ο γνωστός μας μπακάλης)
αγοράζει μερικούς μήνες το γάλα και στη συνέχεια με τα χρήματα αγοράζονται οι
συμπληρωματικές προμήθειες της οικογένειας και ότι άλλο είναι αναγκαίο μέχρι να
κυλήσει ο χρόνος για να έρθει η νέα σοδειά.
Ανεξάρτητα από ηλικίες, αξιώματα και οτιδήποτε άλλο, οι γυναίκες οι μητέρες σε κάθε γωνιά της Γης δεν σταματούν να αγωνιούν και να προσεύχονται για τα παιδιά τους!
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ μελέτη της γυναικείας παρουσίας στον αγροτικό χώρο σε σχέση με τη λαογρα-φία, θα μπορούσε να αποτελεί θέμα ενός ή και πολλών συνεδρίων. Θα μπορούσα, να πω ότι ουσιαστικά αποτελεί τον πρωταγωνιστή του παραδοσιακού πολιτισμού!
ΑπάντησηΔιαγραφή